IKEA-plant? Die komt vooral uit Nederland
IKEA verkoopt jaarlijks miljoenen woonplanten, in Europa grotendeels afkomstig van Nederlandse kwekers. Op duurzaamheidsgebied is het woonwarenhuis een trendsetter.
Het in 1943 opgerichte Zweedse woonwarenhuis IKEA heeft 355 winkels in 29 landen over de hele wereld. Vanaf het begin heeft de onderneming woonplanten verkocht. Op de omslagen van de catalogi zijn regelmatig planten te vinden, waarbij de krulvaren (nephrolepis exaltata) een van de favorieten is.
IKEA verkoopt jaarlijks miljoenen woonplanten die voor de Europese vestigingen afkomstig zijn van ongeveer honderd kwekers, voor het grootste deel uit Nederland. Iedere vestiging verkoopt hetzelfde assortiment voor in huis en op balkon of terras, op grotere locaties uitgebreid met nog wat extra soorten. In het seizoen zijn ook opgepotte bollen en in een aantal landen kerstbomen te koop.
Mooi en veilig thuis
De meeste planten komen van grote kwekerijen, maar voor seizoensproducten koopt het warenhuis ook in bij kleinere kwekers. IKEA heeft altijd veel groene planten verkocht, maar zag de productgroep de afgelopen jaren groeien vanwege de positieve effecten op gezondheid en welzijn. Voor de onderneming zijn groene planten belangrijk bij het creëren van een mooi en veilig thuis.
We hebben nu profijt van de strenge eisen van IKEA
Het hoofdkantoor van IKEA in het Zweedse Älmhult bepaalt het plantenassortiment, met ‘Democratic Design’ als leidraad. Dat wil zeggen dat de behoeftes en wensen van kopers het gebruik, de maat van plant en pot, de uitstraling en de verkoopprijs bepalen. Inkoopontwikkelingsteams, onder andere in Duitsland, leveren in samenwerking met leveranciers ideeën en voorstellen aan de productontwikkelaars.
Nadat de keuze is gemaakt, zoeken ze geschikte kwekers. Alle Europese kwekers sturen hun producten naar logistieke dienstverlener ASH, onderdeel van Royal Lemkes, die de planten verzendt. Deze dienstverlener voert ook een kwaliteitscontrole uit en regelt de orders voor heel Europa op vestigingsniveau.
Positieve impact
De duurzaamheidsstrategie van het woonwarenhuis, People & Planet Positive, is gericht op de onderneming zelf, alle onderdelen in de waardeketen van IKEA en het huiselijke leven van mensen over de hele wereld. ‘Wij willen een positieve impact op mensen en onze planeet hebben, klimaatpositief worden, circulair ondernemen en het voor meer mensen mogelijk maken om gezond en duurzaam te leven’, zegt een woordvoerder van IKEA.
‘Daarom focussen we bij de inkoop van onze planten op een reductie van de klimaatimpact, met name wat betreft de CO2-footprint, het gebruik van energie, water en chemicaliën en het hergebruik van potten.’
Citrina, een oorspronkelijk Portugese kwekerij, heeft haar handelsbedrijf in De Kwakel en levert citrusplanten met eetbare vruchten in 14 centimeterpotten aan IKEA.
Ingrijpende aanpassing bedrijfsvoering
Een van de eisen van het woonwarenhuis is dat op de planten geen resten van gewasbeschermingsmiddelen mogen zitten. Daarom heeft de kwekerij haar bedrijfsvoering ingrijpend aangepast als het gaat om ziektebestrijding. Citrina is bezig met een pilot om biologisch te werken. Het bedrijf gebruikt ook natuurlijke middelen om onkruid tegen te gaan.
‘IKEA heeft de productie van onze citrusplanten sterk beïnvloed’, zegt Citrina-directeur Nick Henley-Welch. ‘We ervaren de samenwerking als prettig en open. We vinden het positief dat we onderdeel uitmaken van een van de grootste retaildistributieketens van Europa, die hoge standaarden heeft op het gebied van kwaliteit en logistiek.’
Strenge eisen
Sinds vorig jaar werkt IKEA aan het ‘Greener Plant’-project, een initiatief om meetbare duurzaamheidscriteria in te voeren om ondersteuning te bieden bij de keuze van de producten. Alle leveranciers moeten eisen naleven, onder andere IWAY, de gedragscode van IKEA.
Plantenkwekers in Europa voldoen hier volgens het woonwarenhuis aan als zij gecertificeerd zijn voor MPS-standaarden (MPS A/B, MPS GAP en MPS SQ). Daarnaast mogen zij alleen een beperkte aantal gewasbeschermingsmiddelen gebruiken dat IKEA voorschrijft.
Stofbergen Plant Company in Bergschenhoek levert jaarlijks zo’n half miljoen bromelia’s in 12 centimeterpotten aan IKEA. De planten uit vier verschillende productlijnen komen in 26 landen terecht. De inkopers van IKEA komen eens per half jaar langs om de producten te bekijken en nieuwe soorten uit te zoeken. Voor de dagelijkse gang van zaken heeft Stofbergen Plant Company vooral contact met de Nederlandse logistieke dienstverlener.
Verdergaande eisen
Volgens eigenaar Ed Stofbergen stelt IKEA eisen die nog wat verder gaan dan wat de MPS-standaarden voorschrijven. ‘Zo’n vijftien jaar geleden vonden we die strenge eisen best lastig, maar nu hebben we er vooral profijt van.’
De belangrijkste reden daarvoor is volgens Stofbergen dat de kwekerij haar processen beter onder controle heeft door de informatie uit de kwaliteitsmetingen. Daarmee is de onderneming een voorloper op het gebied van duurzaamheid, zegt hij.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6200 (WD) #59211
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 301AM ED PRO
2023, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (LH) #25121
Gebruikt, P.O.A.
-
Kubota B2441 + voorlader Compact traktor
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %