HortiHeroes Academy mikt op jong talent

Nederland wil zijn positie als grote speler in productie, veredeling en export van bloemen, planten, groenten en fruit graag vasthouden. Om dat voor elkaar te krijgen wil HortiHeroes de kennis en ervaring uit de tuinbouwsector gebruiken om de hele wereld te voorzien van lokaal geproduceerd, duurzaam en hoogwaardig voedsel en de hele branche economisch sterker en toekomstbestendiger maken.

HortiHeroes+Academy+mikt+op+jong+talent
© HortiHeroes

Het platform HortiHeroes in Naaldwijk moet de innovatie in de voedings- en sierteeltsector aanjagen. Doel is ook het aantrekken, opleiden en vasthouden van jong talent. Deelnemers aan de HortiHeroes Academy stappen in een studietraject van een jaar. De eerste lichting ging in het voorjaar van 2018 van start.

De HortiHeroes Academy leidt jonge professionals op in ondernemerschap. Het platform bestaat uit de takken Academy, Startup en Arena. Initiatiefnemer Desh Ramnath wilde de bedrijfsvoering in de tuinbouw veranderen en heeft samen met een aantal ondernemers uit de sector en de gemeente Westland de basis gelegd voor HortiHeroes.

De partners van HortiHeroes zijn afkomstig uit het bedrijfsleven en zorgen voor de financiering. 'Met Arena organiseren we activiteiten en evenementen, zoals het Hero Festival op 11 april', zegt woordvoerder Chantal Ruigrok. 'Startup koppelt start-ups uit de sector op een laagdrempelige manier aan het bedrijfsleven.'

We hebben geleerd om problemen op een andere manier op te lossen

Tara Vester, partnercoördinator bij Koppert Cress

Intrapreneurship

De HortiHeroes Academy traint jonge professionals uit de sector in intrapreneurship. Voor 10.000 euro kan een bedrijf een veelbelovende jonge medewerker laten deelnemen aan een programma dat een jaar duurt. De eerste drie maanden leren de deelnemers aan de HortiHeroes Academy in wekelijkse bijeenkomsten welke stappen nodig zijn van idee naar innovatie. Daarna krijgen zij de kans om dit in hun eigen bedrijf toe te passen.

Aan de eerste editie in 2018 deden zestien jonge talenten mee. 'Ik had vroeger niet gedacht dat ik in de tuinbouw zou gaan werken, maar tijdens mijn stage merkte ik wat voor geweldig bedrijf RedStar is', zegt Steven Timmers, manager bedrijfsbureau bij tomatenkwekerij RedStar. 'Ik was blij dat de directie mij vroeg om deel te nemen aan de HortiHeroes Academy. Met de lean start-upmethode die we daar geleerd hebben, ben ik in ons eigen bedrijf aan de slag gegaan.'

Steven Timmers: ‘Blij dat de directie mij vroeg om deel te nemen.’
Steven Timmers: ‘Blij dat de directie mij vroeg om deel te nemen.’ © Eigen Foto

Log en conservatief

Timmers werd winnaar van HortiHeroes 2018, dankzij een pitch voor start-up HortiCity, waarmee kinderdagverblijven zelf groente en fruit in een kas kunnen telen. Volgens hem is het verder brengen van de sector de kracht van de HortiHeroes Academy. De manager vindt de glastuinbouwsector best log en conservatief. Hij zegt dat de sector zich niet altijd bewust is van zijn speciale positie in de wereld.

Door het opleidingstraject ziet Timmers nu het belang van uitmuntendheid, vrijheid en vernieuwing. 'Als verandering en vernieuwing bij je past en je hebt passie voor de sector, opent dat veel deuren om samen te werken en te sparren', vertelt de manager.

Marktmanager Jeroen Steenbergen van chrysantenvermeerderings en -veredelingsbedrijf Deliflor: 'Je komt in aanraking met bedrijven uit de hele keten, met wie je kennis en ervaringen uit kan wisselen.' Als eerste lichting vindt Steenbergen het belangrijk dat de organisatie actief naar de feedback van de deelnemers van de HortiHeroes Academy luisterde. Ook de enquêtes na elk contactmoment droegen bij aan het succes van het programma.

Jeroen Steenbergen: ‘Netwerk verbreden is een meerwaarde van het programma.’
Jeroen Steenbergen: ‘Netwerk verbreden is een meerwaarde van het programma.’ © Eigen Foto

App voor klanten

Binnen Deliflor is de marktmanager aan de slag gegaan met het aanpakken van het bestelproces en de doorontwikkeling van een app voor klanten. De eerste groep komt nog maandelijks bij elkaar en is begin dit jaar gekoppeld aan de deelnemers van 2019.

Door elkaar op te blijven zoeken, kunnen zij hun netwerk verbreden en de kennis en ervaringen als een olievlek verspreiden. Dat is ook een meerwaarde van het programma, vindt Steenbergen.

Intensief traject

Tara Vester, partnercoördinator bij Koppert Cress, heeft Japans gestudeerd. 'Ik kom uit het Westland en kwam er pas in Japan achter hoe gaaf dat is. De HortiHeroes Academy is een intensief traject dat veel van je vraagt, maar waarin je problemen in de tuinbouw op een andere manier leert oplossen', aldus de deelnemer.

Tara Vester: ‘Vooral geleerd om uit mijn comfortzone te komen.’
Tara Vester: ‘Vooral geleerd om uit mijn comfortzone te komen.’ © Eigen Foto

Vester vindt dat ze vooral heeft geleerd om uit haar comfortzone te komen en te werken aan wat echt belangrijk is. Verder kijken dan het eigen bedrijf en buiten de zakelijke omgeving is volgens de partnercoördinator belangrijk voor de toekomst van de tuinbouw.

Ruigrok heeft gemerkt dat deelnemers zich op persoonlijk vlak hebben ontwikkeld en dat is ook wat de academy beoogt. 'We willen hen vooral een andere manier van denken bijbrengen, die niet alleen hun eigen organisatie, maar de hele sector vooruitbrengt en de eerste stappen zet naar samenwerking', zegt de HortiHeroes-woordvoerder.

Bekijk meer over:

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer