Akkerbouwer vertelt buitenwacht eerlijke verhaal
De campagne 'Mijn akker, jouw voedingsbodem' om consumenten te verbinden met de akkerbouwsector ging woensdag van start. Daarmee wil akkerbouwers de buitenwacht het eerlijke verhaal vertellen.
In de Haarlemmermeer en Flevoland zijn deze week zo'n dertig grote billboards in akkerbouwpercelen langs snelwegen en grote provinciale wegen geplaatst. Op de billboards staan akkerbouwers die trots laten zien welke producten zij produceren op hun bedrijven.
De billboards zijn onderdeel van de campagne 'Mijn akker, jouw voedingsbodem', die deze week door de BO Akkerbouw is gelanceerd. De aftrap vond plaats op het bedrijf van akkerbouwer Willeke Verhoef in Badhoevedorp aan de rand van de Haarlemmermeer.
Onthulling
Samen met Dirk de Lugt, voorzitter van de BO Akkerbouw, onthulde Verhoef langs de A9 tussen Haarlem en Amsterdam een groot bord met haar portret. De onthulling werd bijgewoond door enkele deelnemende akkerbouwers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties.
In een toelichting tijdens een aansluitende boerenbrunch vertelde De Lugt dat het doel van de campagne is om de consument meer kennis te laten nemen met de akkerbouwsector. Hij benadrukte daarbij dat het maatschappelijk debat steeds belangrijker wordt.
'We willen graag laten zien dat we op een duurzame wijze prachtige gewassen telen. Het is goed dat de consument weet waar zijn voedsel vandaan komt en wat er allemaal speelt op de akkerbouwbedrijven', aldus De Lugt.
Introvert
Willeke Verhoef noemt zichzelf introvert en ziet dat die eigenschap van toepassing is op veel meer van haar akkerbouwcollega's. 'Toch is het belangrijk dat we ons eerlijke verhaal zelf vertellen. Als we het aan anderen overlaten dan ontstaan er alleen maar misverstanden. Er zijn veel voorbeelden van opgeblazen discussies zoals over insecten of over de bijengezondheid die gewoon niet kloppen.'
De billboards langs de snelwegen en autowegen blijven tot 11 juli staan. Er is een speciale website met informatie over alle deelnemers aan de campagne. Op die website staat ook een campagnevideo. Het is volgens De Lugt vooral de bedoeling dat de campagne verder wordt uitgerold via social media.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 7S.165 Dyna-6 Efficient
Nieuw, P.O.A.
-
Sep 2 wielige tuinfrees, maaibalk, maaimachine
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320MC
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere - 6155R AP FH PTO
2022, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %