Logeren in ondergrondse bungalow in de wei

Samen met haar broer Lenn en ouders Frans en Truus runt Loes Alferink uit Heeten vakantieboerderij Koe in de Kost. Gasten logeren er in een ondergrondse bungalow in de wei.

Logeren+in+ondergrondse+bungalow+in+de+wei
© Mariska Bloemberg-van der Hulst

Loes Alferink (32) studeerde aan de modeacademie in Amsterdam, toen ze in 2006 met haar ouders plannen maakte voor een neventak op de boerderij in Heeten. Met 45 melkkoeien en 23 hectare grond zagen ze in hun omgeving geen mogelijkheden om het melkveebedrijf flink op te schalen.

Aangezien de melkveehouders al een vakantiehuis op de boerderij hadden, hadden ze enige ervaring met vakantiegangers. In die richting wilden ze dan ook een nieuw verdienmodel realiseren.
'Er logeerden hier eens zes mannen uit Amsterdam. Ze stonden 's morgens in hun badjas in de melkput en waren ontzettend enthousiast over de boerderij. We wisten toen: daar moeten we meer mee doen.'

Droombeeld

Samen met haar ouders omschreef Alferink hun droombeeld: ze wilden mensen ontvangen in comfortabele vakantieverblijven op een bijzondere plek in de natuur. 'Veel stadsmensen hebben een natuurtekort', weet ze. 'Dat werd bevestigd toen we het boek 'Het laatste kind in het bos' lazen. Het is onze missie om mensen de natuur én boerderij te laten beleven.'

We hebben veel respect voor onze omgeving en dragen dat ook over aan de gasten

Loes Alferink, Koe in de Kost in Heeten

Er ging zesenhalf jaar overheen, voordat hun plannen gerealiseerd konden worden. 'Een onzekere tijd, want je investeert vele tienduizenden euro's in een ontwerp, bestemmingswijzigingen en andere zaken en dan is er nog niets gebouwd. We stonden dus een lange tijd op on hold.'

Aardappelhok

Het was voor de Alferinks een voorwaarde dat de vakantieverblijven in het landschap zouden passen. Ze lieten zich inspireren door het aardappelhok (jappelkoele), dat vroeger in hun regio vaak op boerderijen stond.

De familie noemt haar vakantiehuizen 'Grondulows', oftewel ondergrondse bungalows. Ze hebben organische vormen en zijn gemaakt van natuurlijke materialen. 'We hebben veel respect voor onze omgeving en dragen dat ook over aan de gasten. Vanuit het huis heb je zicht op de koeien in de wei.'

Creatief conceptdenker

Inmiddels bestaat vakantieboerderij Koe in de Kost vijf jaar. Het bedrijf telt 3,5 fte's. Naast de ouders van Loes Alferink werkt haar broer Lenn (20) fulltime mee op het bedrijf. De onderneemster zelf werkt voor 0,5 fte mee. Ze heeft daarnaast een fulltimebaan als creatief conceptdenker bij Trendbureau Overijssel. 'Ik woon niet op de boerderij, maar verzorg alle boekingen en communicatie vanuit huis. We zitten met ons vieren in een maatschap en vormen een sterk team. Dat is het allermooiste. We doen het met hart en ziel en dat is voelbaar voor onze gasten.'

De familie heeft het totale concept volledig in eigen hand. 'We hebben nooit overwogen om deel te nemen aan een franchisemodel of om ons aan te sluiten bij een groter concept. Je verliest dan je eigen kracht en je vaart op andermans instinct.'

Betekenisvol

Koe in de Kost is volgens Alferink niet te vergelijken met glampingconcepten zoals Het Betere Boerenbed of Farmcamps. 'Wij willen comfort bieden met grote, luxe ingerichte huizen. Bovendien willen wij betekenisvol zijn. Alles draait om aandacht. We bakken voor alle gasten een taart en we gaan verder dan één keer een kijkje nemen bij de koeien. Hier kunnen mensen zeven dagen per week mee melken. Ze mogen echt overal bij helpen. En ja, dat moet bij je passen', zegt ze lachend. 'Maar hier worden we blij van.'

Het concept Koe in de Kost straalt kwaliteit uit. De website oogt professioneel, evenals de Grondulows. 'De recreatiemarkt is sterk verzadigd, ook die van boerderijvakanties. Je onderscheidt je niet door kneuterigheid. We bezuinigen daarom niet op de uitstraling van onze site. Mensen vinden je via Google.'

Facebook

Ook op Facebook is de familie actief. Alferink plaatst foto's, vertelt verhalen en meldt lastminuteacties. Gasten weten de Grondulows goed te vinden. Negen maanden voor het hoogseizoen zijn de huizen volgeboekt. De bezetting ligt op 40 tot 45 procent per jaar. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 37 procent op huisjesterreinen (bron: Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016).

De ondernemers hebben plannen om het aantal Grondulows uit te breiden. 'Voorwaarde is dat we kleinschalig blijven. Persoonlijke aandacht voor onze gasten staat immers centraal.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer