Meer klachten over afhandeling schade

Veel meer mensen hebben afgelopen jaar geklaagd over de afhandeling van aardbevingsschade in de provincie Groningen. De Onafhankelijke Raadsman Gaswinning, een soort ombudsman, zag het aantal klachten ten opzichte van 2014 met de helft toenemen tot 267.

Meer+klachten+over+afhandeling+schade
© Geert Job Sevink

'De belofte om schade overal op te nemen is veelal niet nagekomen', stelt de raadsman, Leendert Klaassen, in het woensdag verschenen jaarverslag. Ook constateert hij dat de sociaal-maatschappelijke gevolgen van de aardbevingsschade groter worden.

De meeste klachten gaan over de afhandeling van schadeclaims door de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). Maar ook het aantal klachten over het Centrum Veilig Wonen (CVW), dat de afhandeling van de NAM heeft overgenomen, nam toe.

De raadsman, oud-burgemeester van de noordelijke gemeenten Midwolda en Zuidhorn, is sinds april 2013 het centrale meldpunt voor dit soort klachten over de gevolgen van gaswinning in Groningen.

Frustratie en boosheid

Volgens hem klinkt in veel klachten frustratie en boosheid door. 'Inwoners geven soms aan de moed te verliezen en voelen zich machteloos. Er is een groep getroffenen die de grens van hun incasseringsvermogen heeft bereikt. De gaswinning heeft een stevige impact op de psyche.'

Klaassen heeft het rapport naar minister Henk Kamp (Economische Zaken) en Hans Alders gestuurd. De laatste is Nationaal Coördinator Groningen, een samenwerking van de Groninger gemeenten in het aardbevingsgebied, provincie en het Rijk.

De raadsman zegt dat Alders met inwoners en lokale overheden moet optrekken om 'dilemma's' het hoofd te bieden en dat hiermee inmiddels een begin is gemaakt.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer