Melk- en voertechnieken krijgen veel aandacht op RMV

Op de jaarlijkse RMV in het Overijsselse Hardenberg staat de melkveehouderij centraal. Dat is terug te zien aan de indeling; in diverse hallen staan stands van voerleveranciers, makelaars, stallenbouwers en bemiddelaars voor bijvoorbeeld mestafzet. In combinatie met gratis eten en drankjes is het een lokale vakbeurs waar de gezelligheid van afstraalt.

Melk%2D+en+voertechnieken+krijgen+veel+aandacht+op+RMV
© Frits Huiden

In de mechanisatiehallen is veel aandacht voor melk- en voertechniek. Zo toont Boumatic de Shuttle Eco-voerrobot in de eigen blauwe kleur. Het bedrijf werkt daarvoor samen met het Oostenrijkse Wasserbauer.

Ook de Butler Gold-voeraanschuifrobot en Flypit-instrooirobot verschijnen voortaan, naast Wasserbauer groen, in Boumatic blauw. Service en onderhoud doet Boumatic zelf. De productie van de machines blijft in Oostenrijk.


De voerrobot van Wasserbauer is nu ook in het blauw te krijgen bij Boumatic.
De voerrobot van Wasserbauer is nu ook in het blauw te krijgen bij Boumatic. © Frits Huiden

Verderop staat een oranje Kaweco-minishovel bij dealer Van der Sluis. Wellicht een van de laatste die op een beurs te zien zullen zijn. Eigenaar Reesink gaat het bedrijf, dat nu gevestigd is in het Gelderse Hengelo, eind dit jaar sluiten.

Kaweco is vooral bekend van zijn silagewagens en giertanks die werden geproduceerd bij Kamps de Wild in Zevenaar. De Kaweco-shovel komt voort uit de shovels van het voormalige Quappen.


Kaweco, van moederbedrijf Reesink, sluit zijn deuren en dus zal deze minishovel niet meer worden gebouwd.
Kaweco, van moederbedrijf Reesink, sluit zijn deuren en dus zal deze minishovel niet meer worden gebouwd. © Frits Huiden

Hetzelfde Reesink pronkt een aantal stands verderop met zijn nieuwe aanwinst: de MX-voorlader. Deze MX U510 heeft kipcilinders met een 40 centimeter lagere aanspanning voor beter zicht. Daarbij zijn de lagers dubbel te smeren en zijn extra werklampen voortaan een optie.

Handig detail is het hendeltje in de verlaagde dwarsbalk waarmee de olie van het derde ventiel drukloos is te zetten. Zo is een externe functie makkelijker te koppelen.


• Bekijk wat er nog meer is verschenen over de RMV

Vernuftig is het camerasysteem van Valtra dat de chauffeur waarschuwt zodra het bewegende objecten, ofwel personen, ontdekt in beeld. Deze worden gesignaleerd via kunstmatige intelligentie (AI). Door de camera's voorop de trekker te zetten kan aankomend bij een kruising snel worden opgemerkt.


Valtra heeft een camerasysteem dat via AI bewegende objecten kan herkennen en daarmee de chauffeur waarschuwt voor aankomend verkeer op kruisingen.
Valtra heeft een camerasysteem dat via AI bewegende objecten kan herkennen en daarmee de chauffeur waarschuwt voor aankomend verkeer op kruisingen. © Frits Huiden



De gesleepte schoffel van Van der Sluis is licht van gewicht en eenvoudig van ontwerp.
De gesleepte schoffel van Van der Sluis is licht van gewicht en eenvoudig van ontwerp. © Frits Huiden

Schoffel blinkt uit in eenvoud


Van Der Sluis Agri toonde zijn gesleepte schoffel aan dezelfde balk als waar de gewasgeleide schoffel van het voormalige Rosko van Dijk Innovatie aan is gemonteerd. Van der Sluis nam het merk eerder over.

De gesleepte schoffel bestaat uit een schoffelelement dat via een lange bladveer aan de balk is gemonteerd. Halverwege de bladveer zit een glijslof. Optioneel loopt voor het schoffelmes een snijkouter om stropen van gewasresten tegen te gaan.

Voor het heffen op de kopakker is een ketting gespannen boven de bladveer tegen het doorbuigen. Voordeel van de constructie is de eenvoud in combinatie met het lage gewicht. Er zijn immers geen zware parallellogrammen met scharnierpunten nodig.



Het exoskelet van het Haagse Skelex kost 3.000 euro en ontlast de armen van melkers tot 40 procent.
Het exoskelet van het Haagse Skelex kost 3.000 euro en ontlast de armen van melkers tot 40 procent. © Frits Huiden

Exoskelet helpt bij melken


Het exoskelet van Skelex dat adviseur Jaap Hoogland ontwikkelde trok veel aandacht op de RMV. Met onderzoeksorganisatie TNO en vliegtuigbouwer Airbus is het frame gemaakt dat schouders, armen en rug ontlast bij repeterend werk.

De Skelex 360-XFR van 2,3 kilo blijkt ook handig tijdens het melken. Door verende mechanieken is een melkstel veel lichter onder te hangen. De teruggaande beweging tegen de veerkracht in gaat soepeltjes, blijkt uit een demo. De armen worden tot 40 procent ondersteund en er is volledige vrijheid in het bewegen.

Het exoskelet van Skelex kost ongeveer 3.000 euro. Daarnaast is er een variant van de 360-XFR voor nekondersteuning tot 5 kilo en een met ondersteuning van de knieën en rug tot 40 procent.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 1°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    16° / 8°
    70 %
Meer weer