Marmix E-mix mengt en voert op een accu

Het Duitse landbouwmechanisatiebedrijf Marmix staat bekend om zijn horizontaal mengende voerwagens, ook wel verkocht als Unifeed, Alieco en Alimix. De wagens mengen op een iets meer gedwongen wijze dan verticale vijzels en er zijn goed kleine porties mee te mengen voor bijvoorbeeld droge koeien of jongvee.

Marmix+E%2Dmix+mengt+en+voert+op+een+accu
© Frits Huiden

Via importeur Abemec is een eerste wagen gebouwd met elektrische aandrijving: de 24 kuub RX 11.24 M E-Mix. Ook fabrikanten als Peecon en Kuhn bouwen elektrische getrokken wagens en Siloking heeft een elektrische zelfrijder. Nederlandse subsidies en hoge prijzen voor diesel stimuleren de ontwikkeling.

Tweede voordeel van elektrische aandrijving is dat er geen zware trekker meer nodig is om de wagen aan te drijven. Een lichte trekker of alleen een verreiker volstaat om de wagen te lossen. Wie een verreiker koppelt via een automatische trekhaak, hoeft niet meer telkens over te stappen om wagen en verreiker bij dezelfde sleufsilo te parkeren.


Door de elektrische aandrijving van de wagen kan de verreiker zowel laden als lossen.
Door de elektrische aandrijving van de wagen kan de verreiker zowel laden als lossen. © Frits Huiden

De E-Mix kan zichzelf van energie voorzien. Rechts van de wagen onder de roestvrijstalen kappen is een Li-ion-accupakket gemonteerd van 72 kilowatt dat optioneel is uit te breiden tot 110, 165 of 220 kilowatt en daarmee ook geschikt is voor grote voerwagens.

Voor op de dissel is een 190 pk zware 400 volt-elektromotor van Bosch geplaatst met vertragingskast en omvormer. Via de vertragingskast drijft deze direct de vijzels aan en een hydraulisch systeem voor het bedienen van losdeuren, losketting en steunpoot.


Zes uur laden

De elektromotor is gekoeld via een radiateur en ventilator en kan drie ladingen mengen voordat de accu leeg is. Na zes uur laden met krachtstroom is het accupakket weer vol.

Marmix werkt ook aan een stroomrail boven de voergang die de wagen tijdens het lossen van stroom voorziet. Dan hoeft hij minder snel aan de stekker. Door de elektrische aandrijving zijn de vijzels ook in omgekeerde richting te draaien bij een verstopping.

De wagen is ook als aggregaat te gebruiken. De opgeslagen energie kan dienen om de melkmachine of de koelmotor van de melktank van stroom te voorzien bij een netwerkstoring. Via een PTO-aansluiting van 1.000 toeren per minuut is de wagen bij nood ook met een trekker aan te drijven.


Android

Op de wagen hangt net als in de cabine van de verreiker, een Android-tablet die via een geïnstalleerde app de hele wagen en de weeginrichting bedient. Via de software zijn toerentallen in te stellen bij het mengen en lossen en een vaste mengtijd, zodat er geen energie verloren gaat en structuur behouden blijft.

De hele elektrische aandrijving is vlot van de wagen af te sleutelen en op een volgende wagen van Marmix te bouwen. De E-Mix is als standaardwagen met aftakasaandrijving in te ruilen. Het accupakket heeft volgens de fabrikant een levensduur van meer dan vierduizend laadcycli ofwel elf jaar gebruik.


De elektrische aandrijving is te demonteren voor hergebruik op een volgende voermengwagen.
De elektrische aandrijving is te demonteren voor hergebruik op een volgende voermengwagen. © Frits Huiden

Ook oudere wagens van Marmix zijn uit te voeren met de accuaandrijving, die grofweg 100.000 euro extra kost, boven op de 80.000 euro voor een standaardwagen. Een meerprijs die met subsidie te verminderen is en met dieselbesparing, het uitsparen van een extra trekker en arbeidsgemak te beargumenteren lijkt.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    11° / 9°
    90 %
  • Zondag
    13° / 6°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    70 %
Meer weer